AXI Customer Case - Maaltijdapplicatie voor AZ Rivierenland
26/02/2024

Hoe bestelt u vandaag uw maaltijd op het werk?

Medewerkers AZ Rivierenland bestellen maaltijden eenvoudig via M365-applicatie 
 

Bij AZ Rivierenland, een fusie van 3 ziekenhuizen in het Antwerpse, namen ze, bovenop een héél nieuwe gecentraliseerde digitale werkplek, een maaltijdapplicatie in gebruik. Benieuwd hoe AXI dit samen met hen opzette?  


 
Verschillende campussen, één maaltijdapplicatie 

 

In 2019 fuseerden de ziekenhuizen AZ Heilige Familie en de Sint-Jozefkliniek Bornem samen tot één ziekenhuis: AZ Rivierenland, met campussen in Rumst, Bornem en Willebroek. Met de fusie, volgden enkele nieuwe behoeften: een gebruiksvriendelijk én uniforme maaltijdapplicatie was daar één van. ‘Voor de fusie bestelden medewerkers hun maaltijden via de respectievelijke intranetten van hun ziekenhuis’, zo vertelt Kim De Block, Dienstverantwoordelijke Voeding bij AZ Rivierenland. ‘Na de fusie groeide de behoefte om het bestelproces voor alle campussen te stroomlijnen en te centraliseren via één applicatie.’  
 

 

Overal snel en eenvoudig bestellen 

 

Geen evidentie, want de manier van werken in de keukens op de campussen van Bornem en Rumst verschilt in grote mate. Zo beschikt Rumst over een eigen cafetaria met afrekening ter plekke terwijl Bornem werkt met een personeelsrefter en aftrek via het loonbriefje. Ook het aangeboden gamma en de tijdstippen waarop maaltijden verstrekt worden, verschilt per campus. ‘Het was van cruciaal belang dat de maaltijdapplicatie rekening hield met die verschillen per campus, maar tegelijkertijd een uniforme manier van bestellen toeliet met dezelfde look-and-feel voor de gebruikers’, zo vertelt Isalien Van Laere, Business Development Manager bij AXI. ‘En dat is gelukt!  
 

‘De maaltijdapplicatie is laagdrempelig en gebruiksvriendelijk opgezet zodat iedereen eenvoudig zijn maaltijden kan bestellen’, zo besluit De Block. ‘De applicatie kan zowel thuis als op het werk geraadpleegd worden, zowel op een smartphone als pc. Medewerkers kunnen zo gemakkelijk op voorhand maaltijden reserveren. In de back-office van de applicatie zorgt een duidelijke interface ervoor dat de keukenploeg het aangeboden gamma gemakkelijk kan beheren.’ 
 

 

Correcte facturatie en minder manuele handelingen 

 

AZ Rivierenland wil haar M365 licenties optimaal gebruiken en koos er daarom voor om deze automatisatie via een Power App te bouwen. De oplossing werd gemaakt op maat van de behoefte én er is geen aanvullende licentiekost meer nodig. Een mooie win-win.  
 

De maaltijdenapplicatie maakt gebruik van SharePoint Online en werd gekoppeld met Active Directory. Hierdoor worden gegevens zoals werknemersnummers al vooraf ingevuld bij een bestelling zodat gebruikers automatisch correct geïdentificeerd worden en de verwerking sneller verloopt. ‘Vandaag hebben we minder onvolledige inschrijvingen en rechtzettingen’, aldus Jürgen Corstens, Projectmanager AZ Rivierenland. ‘Via Power Automate kunnen automatisch rapporten gegenereerd worden voor de keuken of onze facturatiedienst. Het aantal manuele interventies om correct te facturen is significant verminderd.’ 
 

‘De applicatie is tot slot zo flexibel opgezet dat toekomstige functionaliteiten, zoals een aanpassing van het gamma, andere maaltijdmomenten, …, gemakkelijk implementeerbaar zijn, zo vult De Block aan.  

Afbeelding
Screenshot AZ Rivierenland M365 maaltijdapplicatie
Afbeelding
Screenshot AZ Rivierenland M365 maaltijdapplicatie

Verschillende campussen, één centrale digitale werkplek 

 

‘De ontwikkeling van de maaltijdenapplicatie stond niet op zich en kaderde binnen een ruimer project’, zo vertelt Corstens. ‘Na de fusie wilden we één gecentraliseerde digitale werkplek creëren, gericht op het verbeteren van de interne communicatie en het documentbeheer. De maaltijdapplicatie was één onderdeel van verschillende automatisaties die we mee wilden integreren.’ ‘We werkten al samen met AXI, maar nog niet voor de uitbouw van onze digitale werkplek in M365', zo stelt Stefanie Cootjans, Operationeel Directeur AZ Rivierenland. ‘Na overleg waren we er echter snel van overtuigd dat AXI ook voor dit project de juiste partner was omwille van de sterke sector- en productkennis’. 

 

Efficiënte digitale werkomgeving met M365 

 

AXI rolde Microsoft 365 uit in het ziekenhuis en ontwikkelde een geïntegreerd intranet en Document Management System. Binnenkort zal het ook de governance op Microsoft Teams opzetten. Dankzij M365, een uitgebreide suite van cloudgebaseerde productiviteitstools en diensten van Microsoft, is AZ Rivierenland klaar voor de toekomst: ‘onze gebruikers kunnen samenwerken en communiceren, ongeacht hun locatie, en kunnen efficiënter werken’, zo besluit Cootjans.  

Over AZ Rivierenland   

 

AZ Rivierenland, ontstaan in 2019 uit een fusie tussen verschillende ziekenhuizen, is een Belgisch ziekenhuis met campussen in Bornem, Willebroek en Rumst. Het ziekenhuis biedt gespecialiseerde gezondheidszorg aan patiënten uit de regio. Het is een modern en goed uitgerust ziekenhuis met een breed scala aan diensten en faciliteiten, waaronder spoedeisende hulp, intensieve zorg, materniteit, kindergeneeskunde, chirurgie en revalidatie.  

Meer informatie   

 

Wil u ook ontdekken hoe u uw digitale werkplek efficiënt kan inrichten? 

 

Ontdek hier het portfolio aan Digital Workplace oplossingen services